«Το σχέδιο νόμου οδηγεί στην περαιτέρω υποτίμηση ακόμα και των πιο στοιχειωδών κοινωνικών δικαιωμάτων και αναγκών των πολιτών, όπως είναι η κατοικία, στοχοποιεί τη μικρή και μεσαία περιουσία, δεν είναι ανταποδοτικό και κοινωνικά δίκαιο», δήλωσε ο βουλευτής Δωδεκανήσου Δημήτρης Γάκης, κατά την παρέμβασή του στη Βουλή, στη συζήτηση του νομοσχεδίου για τη φορολογία της ακίνητης περιουσίας, την Παρασκευή 20.12.13.  

Στην ομιλία του, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ υπογράμμισε τις συνέπειες της μνημονιακής πολιτικής, που συνδυαστικά με την επιλεκτική φοροεπιδρομή που προβλέπεται στο νομοσχέδιο, «χτυπάει» τις πιο ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού. Ο βουλευτής Δ/νήσου, πρότεινε στην παρέμβασή του βελτιώσεις στο σχετικό άρθρο που αφορά στη νησιωτική χώρα, «…γιατί αυτό θα δημιουργήσει μια αναπτυξιακή δυναμική», όπως τόνισε χαρακτηριστικά.

Ο Δημήτρης Γάκης, υπογράμμισε τη ουσία ενός φορολογικού νομοσχεδίου: Ότι η φορολογική πολιτική πρέπει να είναι δίκαιη και ανταποδοτική στην κοινωνία.  Καταλήγοντας στην τοποθέτησή του, ο βουλευτής Δ/νήσου μετέφερε τα  κρίσιμα σημεία της πρότασης του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ για τη φορολόγηση της περιουσίας, λέγοντας: «…Στοχεύουμε σε μια συνολική μεταρρύθμιση που θα λαμβάνει υπόψη κοινωνικά κριτήρια, την ιδιαιτερότητα της ελληνικής πραγματικότητας στην ιδιοκτησία και το συσσωρευμένο πλούτο, σε ένα κοινωνικά δίκαιο φορολογικό καθεστώς των ακινήτων χωρίς εξαιρέσεις και με αναπτυξιακά κριτήρια».

Ο Δ. Γάκης δήλωσε, μεταξύ άλλων:

«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αποδομώντας κανείς το νομοσχέδιο για τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων καταλήγει στο συμπέρασμα ότι αυτός στοχεύει στη γενικευμένη λεηλασία της μικρομεσαίας ιδιοκτησίας. Τα κύρια χαρακτηριστικά του είναι το διπλό χαράτσι στους μικρομεσαίους ιδιοκτήτες, οι φοροελαφρύνσεις στη μεγάλη ακίνητη περιουσία, η επιλεκτικά ευνοϊκή μεταχείριση σε επενδυτές που θα εκμεταλλευτούν ακίνητα του δημοσίου, η έλλειψη προστασίας των πιο ευπαθών ομάδων του πληθυσμού και η απουσία ανταποδοτικότητας. Τέλος, δεν λαμβάνει υπόψη καθόλου την ιδιαιτερότητα της γεωμορφολογίας και το μεγάλο ποσοστό της ιδιοκτησίας και ιδιοκατοίκησης που υπάρχει στη χώρα.

Αυτό το σχέδιο νόμου αποδεικνύει την έλλειψη κοινωνικής ευαισθησίας της Κυβέρνησή σας. Είναι το μέσο που οδηγεί στην περαιτέρω υποτίμηση ακόμα και των πιο στοιχειωδών κοινωνικών δικαιωμάτων και αναγκών των πολιτών, όπως είναι η κατοικία. Είναι πια ολοφάνερο ότι στοχοποιείται η μικρή και μεσαία περιουσία.

Χρησιμοποιείτε δύο μέτρα και δύο σταθμά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η φορολόγηση των τουριστικών καταλυμάτων. Διαχωρίζετε τις τουριστικές επιχειρήσεις σε αυτές που ανήκουν σε φυσικά πρόσωπα και σε αυτές που ανήκουν σε νομικά πρόσωπα. Αποτέλεσμα αυτής της διαφοροποίησης είναι η άνιση φορολόγηση, που δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού.

Στο άρθρο που αφορά ειδικά τα νησιά μειώνεται η φορολογία για τα νησιά που έχουν μέχρι τρεις χιλιάδες κατοίκους, μέχρι όμως το 2015, αυξάνοντας κατά 50% το φορολογητέο εισόδημα του πρώτου κλιμακίου φορολογικής κλίμακας. Θεωρούμε θετική αυτήν τη ρύθμιση, αλλά αναρωτιόμαστε γιατί μέχρι το 2005 και γιατί δεν την επεκτείνετε και σε μεγαλύτερα νησιά, παραδείγματος χάριν μέχρι οκτώ χιλιάδες κατοίκους, γιατί αυτό θα δημιουργήσει μια αναπτυξιακή δυναμική. Στα μικρά νησιά επίσης υπάρχει ένα μεγάλο πρόβλημα, που θα πρέπει να αντιμετωπίσετε με τον προσδιορισμό των αντικειμενικών αξιών. Για παράδειγμα, στη Νίσυρο, στην Κάρπαθο και στην Τήλο, όπως έχουν διαμορφωθεί οι αντικειμενικές αξίες, ορισμένες περιοχές είναι ακριβότερες και από τη Μύκονο, ακόμα και από την Κηφισιά!

Όσον αφορά στη διαδημοτική κινητικότητα, δεν περιλαμβάνεται ειδική ρύθμιση για τη νησιωτική χώρα, όπως προβλέπει το άρθρο 101 του Συντάγματος, αλλά και η κοινή λογική. Σας υπενθυμίζω ότι στο Νομό Δωδεκανήσου λειτουργούν δεκατέσσερις δήμοι που είναι δήμος – νησί. Η ενδοκοινοτική λοιπόν κινητικότητα δεν μπορεί να εφαρμοστεί. Πρέπει να δώσετε στους δημοτικούς υπαλλήλους τη δυνατότητα επιλογής και σε άλλες δημόσιες υπηρεσίες πάνω στο ίδιο νησί, αν έχει απομείνει καμία, διότι όλες σχεδόν τις έχετε καταργήσει.

Βλέπουμε θετικά -παρά τις επιφυλάξεις και τους φόβους μας για πιθανές στρεβλώσεις που μπορεί να δημιουργήσει- τη ρύθμιση για τη μείωση του ποσοστού στο τέλος μεταβίβασης των ακινήτων από το 10% στο 3%, γιατί θα δημιουργήσει μια κίνηση στην κτηματαγορά και επομένως δυνατότητα επενδύσεων, άρα αναπτυξιακή δυναμική στην οικοδομή.

Σχετικά με τον φόρο εφοπλιστών, η ρύθμιση αφήνει ουσιαστικά τη φορολόγηση των εφοπλιστών στην καλή τους προαίρεση. Πρόκειται για επικοινωνιακού τύπου ρύθμιση και όχι για ουσιαστική φορολόγηση των εφοπλιστών.

***

Κλείνοντας, θα ήθελα να αναφερθώ στην τροπολογία που χαρίζετε προκλητικά στους πολιτικούς σας φίλους, στους διαφημιστές της πολιτικής σας, στους κρατικοδίαιτους πια καναλάρχες, για τέταρτη συνεχή χρονιά τους φόρους από τα ποσά των διαφημίσεων, αναστέλλοντας με τη σύμφωνη γνώμη της τρόικα – περίεργο και αυτό – την έναρξη της εφαρμογής της φορολόγησης κατά 20% των διαφημίσεων που προβάλλονται από την τηλεόραση. Το κάνετε, επικαλούμενοι προκλητικά τη δυσμενή οικονομική συγκυρία –λέτε και ισχύει μόνο γι’ αυτούς και όχι και για τις άλλες επιχειρήσεις- χωρίς να υπάρχει καν κοστολόγηση αυτής της ρύθμισης για την απώλεια εσόδων για το 2014 από το ΓΛΚ και χωρίς την πρόβλεψη αναπλήρωσης των απωλειών αυτών των εσόδων από άλλες πηγές, όπως προβλέπει η έκθεση της Βουλής. Εσείς, κύριοι Βουλευτές της συμπολίτευσης, μπορείτε να ψηφίσετε αυτήν τη ρύθμιση, που αποτελεί ένα χριστουγεννιάτικο μποναμά στα μεγαλοσυμφέροντα των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης; Εμείς νομίζουμε ότι πρέπει αυτή τη ρύθμιση να την πάρετε πίσω. Τα «δωράκια» αυτά θα πρέπει να τα διαθέσετε στις αδύναμες κοινωνικές ομάδες που έχουν δικαίωμα να έχουν πετρέλαιο θέρμανσης και ηλεκτρικό ρεύμα, κάνοντας δεκτές τις τροπολογίες που καταθέσαμε για τη μείωση της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης και τη χορήγηση δωρεάν ηλεκτρικής ενέργειας.

Η Κυβέρνηση θέλει να ψηφίσει σήμερα ένα πολυνομοσχέδιο χωρίς στόχο και χωρίς μέλλον, χωρίς κοινωνική ευαισθησία. Αντίθετα, εμείς προτείνουμε φορολόγηση με ανταποδοτικά τέλη, με ανταποδοτικά οφέλη για την κοινωνία. Στοχεύουμε σε μια συνολική μεταρρύθμιση που θα λαμβάνει υπόψη κοινωνικά κριτήρια, την ιδιαιτερότητα της ελληνικής πραγματικότητας στην ιδιοκτησία και το συσσωρευμένο πλούτο, σε ένα κοινωνικά δίκαιο φορολογικό καθεστώς των ακινήτων χωρίς εξαιρέσεις και με αναπτυξιακά κριτήρια.

Η Κυβέρνηση θέλει να ψηφίσει ένα πολυνομοσχέδιο που δεν έχει προοπτική. Μου θυμίζει ένα λαϊκό ρητό: Όταν ρωτήσανε τον κόρακα πώς πάνε τα παιδιά του, αυτός απάντησε: «όσο πάνε και μαυρίζουν». Έτσι και εσάς, κύριε Υπουργέ, τώρα τα Χριστούγεννα αν σας ρωτήσουν πώς πάει η ελληνική οικονομία και η κοινωνία, μη διστάσετε να πείτε την αλήθεια. Όσο πάει και μαυρίζει…»