Η μουσική τους, χρονομηχανή. Θα σας ταξιδέψει πίσω, στην εποχή της κασέτας και του Αθηναϊκού αντεργκράουντ, τότε που οι Στέρεο Νόβα ράπαραν στίχους πάνω σε ηλεκτρονικούς ήχους του μέλλοντος, αλλά και μπροστά, στον digital ήχο της νέας εποχής που αχνοφαίνεται στο βάθος του χωροχρονικού τούνελ. Στις επαναστάσεις που θα κάνει η δική μας γενιά με μοχλό την τέχνη…

Οι 2η Μέρα μιλάνε στο ‘Λωτό’ περίπου όπως μιλάνε με τη μουσική τους.

                                                                                                           Συνέντευξη στην Ειρήνη Ντέλλα

Το στερεοφωνικό έπαιζε ένα κομμάτι απ’ τον πρώτο τους δίσκο.

10. ‘Φως’.

«Δεν έχω ετοιμάσει καμία ερώτηση, φυσικά…» τους ανακοίνωσα ενώ κάναμε πλάκες γύρω απ’ το στρογγυλό τραπέζι της αυλής μου.

«Ε και τι μαζευτήκαμε να κάνουμε απόψε εδώ;» απόρησε ο Ανδρόνικος.

«Ό,τι κάνουμε πάντα. Να μιλήσουμε για όσα καιγόμαστε να πούμε» και άνοιξα το voicerecorderμου.

Το κομμάτι τελείωσε, όμως για τα επόμενα 40 λεπτά και κάτι, ολόκληρη η αυλή πλημμύρισε φως. Απ’ αυτό το εκθαμβωτικό φως που ξεχύνεται απ’ τα μάτια των ανθρώπων, όταν μιλούν για εκείνα που τους παθιάζουν…

 

1)      Να ξεκινήσουμε απ’ τα βασικά. Γιατί ‘Δεύτερη Μέρα’;

Ανδρόνικος: Όταν ξεκινάς κάτι, το οτιδήποτε, μια νέα δουλειά, ένα νέο χόμπι ένα νέο ξεκίνημα υπάρχει η πρώτη «μέρα», η πρώτη επαφή που στην ουσία είναι η ανίχνευση του χώρου, του χρόνου, των καταστάσεων, των ατόμων, των νέων συντεταγμένων. Τη δεύτερη μέρα κάνεις την ουσιαστική σου αρχή, το καλό σου ξεκίνημα. Η πρώτη μέρα είναι η σκέψη και η δεύτερη, η αρχή. Κι επειδή αυτό το συγκρότημα σκεφτόμασταν πάρα πολύ καιρό να το κάνουμε, η πρώτη μέρα ήταν η σκέψη, η δεύτερη ήταν η «Εξαναγκασμένη εκκίνηση».

2)      Η πρώτη μέρα ήταν η σκέψη ή η επαφή σας με τη μουσική στις μπάντες και στα ροκάδικα;

Τάσος: Ναι, αυτό πήγα να πω, ότι η πρώτη μας μέρα στη μουσική ήταν οι ροκιές, η επαφή μας με τα όργανα. Και δεν τα απορρίπτουμε όλα αυτά βέβαια, απλώς στην ηλεκτρονική μουσική βρήκαμε τον τόπο μας και ριζώσαμε.

deuteri-mera3

3)      Άρα υπήρχε ο σπόρος;

Tάσος: Ήταν μια σκέψη στο πίσω μέρος του μυαλού και των δύο.

4)      Μια σκέψη που ήρθε στο μπροστά μέρος του μυαλού όταν ωρίμασε;

Τάσος: Όταν ήδη είχαμε συγκροτήματα και ο Ανδρόνικος κι εγώ, γιατί δεν είναι όλη μας η πορεία κοινή, προς το τέλος ενώθηκε, υπήρχε πάντα μια ανησυχία για κάτι διαφορετικό, για ένα διαφορετικό είδος γενικά. Οπότε τι κάναμε; Με τα λιγοστά μέσα της τότε τεχνολογίας και το μπάτζετ που μπορούσαν να έχουν δυο παιδιά με χαρτζιλίκι, είχαμε κάνει ένα κομμάτι στο οποίο είχαμε γράψει τη φωνή με ακουστικά Walkmanγιατί δεν είχαμε μικρόφωνο. Έτσι, σ’ ένα κομπιούτερ – καβουρδιστήρι καταφέραμε και φτιάξαμε ένα κομμάτι που έμοιαζε με ηλεκτρονικό.

Ανδρόνικος: Μάλιστα ξεκινούσε με το γέλιο ενός μωρού και λέγαμε πως ήταν το «μωρό» μας.

5)      Πως από το τερέν της ενόργανης μεταπηδήσατε σ’ αυτό της ηλεκτρονικής;

 

Ανδρόνικος: Όπως ας πούμε στη ζωγραφική κανένας δε σταματάει στο χρώμα, πάει και στο κάρβουνο, δοκιμάζει κι άλλα υλικά, έτσι και η μουσική είναι μια τέχνη μέσα στην οποία μπορείς να κάνεις διαδρομή, να βρεις που μπαίνει το κομμάτι σου στο πάζλ της. Στη 2η Μέρα νιώθουμε ότι βρήκαμε τη θέση μας.

6)      Παρ’ ότι υπήρχε η «φαγούρα» της δημιουργίας από νωρίτερα, στα βαθιά νερά της σύνθεσης σας παρέσυρε η ηλεκτρονική μουσική…

Τάσος: Ναι, γιατί μας έδωσε τα μέσα. Μπορέσαμε να κάνουμε τις σκέψεις μας ήχο.

7)      Η «Εξαναγκασμένη εκκίνηση» είναι η πρώτη μέρα και ο «Δορυφόρος» η δεύτερη;

Ανδρόνικος: Η Εξαναγκασμένη εκκίνηση είναι αυτό που λέει ο τίτλος, εξαναγκασμένη εκκίνηση. Ήταν η εξοικείωσή μας στον τρόπο σκέψης και δημιουργίας με αυτά τα μέσα και, πίστεψέ με, όταν υπάρχουν αυτές οι αχαλίνωτες ηλεκτρονικές δυνατότητες χάνεσαι. Εμείς ευτυχώς δε χαθήκαμε γιατί είχαμε τη 2η Μέρα οδηγό. Χαθήκαμε και βρεθήκαμε μέσα εκεί και τελικά ανακαλύψαμε τη μουσική μας πατρίδα.

Τάσος: Ο Δορυφόρος, όπως επίσης λέει ο τίτλος, είναι η παρατήρηση. Είναι η συνέχεια όλου αυτού που εξαναγκασμένα ξεκίνησε και έχει μια ροή. Σ’ αυτή τη φάση παρατηρεί και αποτυπώνει τα συναισθήματά του.

 deuteri-mera4

8)      Πολλοί όταν ακούν τον όρο ηλεκτρονική μουσική φαντάζονται house, dance, trance κτλ. Έχει γίνει ένα μπέρδεμα με την ηλεκτρονική μουσική. Εσείς τι τους λέτε για να τους εξηγήσετε;

Ανδρόνικος: Χα, πολύ εύστοχη ερώτηση. Εμένα Ειρήνη, όταν με ρωτάνε «τι είδος μουσικής γράφετε;» είναι το χειρότερό μου. Λέω ηλεκτρονική αλλά όχι dance. Και όταν με ρωτάνε «δηλαδή, τι είναι;» τους απαντάω μια ηλεκτρονική μουσική που γράφτηκε από ροκάδες.

9)      Η μουσική σας έχει ελληνικό στίχο. Τόλμημα!

Ανδρόνικος: Θυμάμαι είχα διαβάσει μια συνέντευξη των MagicdeSpellπου έλεγαν πως όταν τολμήσανε να βγάλουν το πρώτο άλμπουμ τους σε ελληνικό στίχο, γιατί είχαν ξεκινήσει με αγγλόφωνο, όλοι τους έβριζαν και τους έλεγαν πως θ’ αποτύχουν. Μετά η εποχή άλλαξε, οι δισκογραφικές παρακαλούσαν τα συγκροτήματα για αγγλικό στίχο και κανείς δεν ήθελε. Τώρα ξαναγυρίσαμε στο να θεωρείται τόλμημα ο ελληνικός στίχος. Ε λοιπόν εμείς έχουμε τα μυαλά που είχαν τότε οι MagicdeSpell…

10)   Ξέρω ότι οι επιρροές σας είναι πολλές και μπερδεμένες μεταξύ τους, όμως αυτήν των Στέρεο Νόβα βγάζει μάτι, η μάλλον αυτί…

Τάσος: Κάποιοι μεγαλώσανε με Πάριο και κάποιοι με Στέρεο Νόβα.

Ανδρόνικος: Αυτό που μας έκανε να κολλήσουμε με τον Τάσο όταν είμασταν μικροί, ήταν ότι και οι δύο ξέραμε Στέρεο Νόβα. Ακούγαμε στο δωμάτιό του το Τέλσον. Βέβαια η 2η Μέρα δεν είναι συνέχεια των Στέρεο Νόβα. Σίγουρα έμεινε ένα κενό που δεν έχει καλυφθεί όμως εμείς δε γράφουμε για να το γεμίσουμε, αλλά γιατί έχουμε ανάγκη να εκφραστούμε.

11)   Πως είναι να συν δημιουργείς με τον κολλητό σου;

 

Ανδρόνικος: Είναι εσωτερική επικοινωνία. Πιστεύω ότι φαίνεται στη μουσική μας αυτό. Είναι πιο δύσκολο να μπεις μόνος σου σε άγνωστα μουσικά νερά. Είναι σα να θέλω εγώ να πηδήξω σ’ ένα κενό και να λέω στον Τάσο «σπρώξε με» και εκείνος να μου δίνει την απαραίτητη ώθηση.

Τάσος: Είναι σα να είσαι με τον άλλο σου εαυτό. Η ώθηση είναι η εμπιστοσύνη, δηλαδή όταν ο Ανδρόνικος πάει να κάνει αυτό το άλμα εγώ θα τον σπρώξω γιατί ξέρω ότι μπορεί να το κάνει.

12)   Όταν και αν βγάλετε χρήματα απ’ τη 2η Μέρα τι θα τα κάνετε;

Τάσος: Θα τα επιστρέψουμε στη μουσική. Είναι feedback, θα μας δώσει η μουσική και θα δώσουμε στη μουσική. Άσε που εκ των πραγμάτων, όποια χρήματα κερδίσουμε θα πάνε σε μηχανήματα που χρειαζόμαστε και γενικά σε οτιδήποτε μας βοηθάει να καταγράφουμε τις μουσικές μας σκέψεις σε καλύτερη ποιότητα.

 

13)   Μετά το δορυφόρο τι μέρα ξημερώνει;

Aνδρόνικος: Δεύτερη Μέρα (γέλια). Μετά το Δορυφόρο πρώτο μας μέλημα είναι να παρουσιάσουμε τη δουλειά μας. Υπάρχουν πολλές σκέψεις στα σκαριά αλλά θα δανειστώ ένα στίχο του Αγγελάκα που λέει «Χορεύουν μέσα μου γυμνές, όλες οι απαντήσεις». Όταν τις ντύσουμε, θα τις δείτε. Τώρα δε θα σου πούμε για τρίτο άλμπουμ γιατί αυτό δεν το επιλέγουμε εμείς αλλά η 2η Μέρα και δεν είναι εδώ να τη ρωτήσουμε.

Τάσος: Πραγματικά για εμάς η 2η Μέρα είναι μια οντότητα, μια μορφή που υπάρχει και κινείται γύρω μας. Έχει γνωρίσματα και από τον Ανδρόνικο και από τον Τάσο. (Δεν είμαστε τρελοί έτσι;)

 

14)   The famous desert island question: 5 άλμπουμ που θα παίρνατε μαζί σας σε ερημονήσι.

2η Μέρα: Λένα Πλάτωνος, Στέρεο Νόβα, Γιάννη Πάριο (γέλια), Τρύπες, Kornκαι κάτι από Grudgeσκηνή.

deuteri-mera2

15)   Η 2η Μέρα ποιος στίχος της είναι;

«Πετυχαίνω τις ώρες ακριβώς και ομαλοποιώ τις αντιδράσεις μου

Επαναπροσδιορίζω τον εαυτό μου

Και κοιτάω μέσα σου τις εντυπώσεις που δημιουργήθηκαν χωρίς να το ξέρεις»

 

Με καλύψατε. Μπράβο σας! Ωραία τα είπατε. Πλάκα δεν είχε; Ναι, πλάκα είχε. Ωραία, ωραία, μ’ άρεσε. Είδατε που δε χρειαζόμασταν ερωτήσεις; Φιλί; Ήχος φιλιού. Εγώ δεν έχω ρε φίλε; Ξύρισα και το μουστάκι τώρα. Ήχος ψεύτικου φιλιού. Δεν πιστεύω να τα γράφεις αυτά; Τα γράφω και μη σας πω ότι θα τα βάλω κιόλας. Βλέμμα τρόμου. Δυνατά γέλια. Του τουτ. Τέλος ηχογράφησης. Συγκίνηση.

ΚΑΝΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ